
Czy obowiązek wymiany kasy fiskalnej na kasę fiskalną online – czy dotyczy wszystkich?
27 lutego 2023
Kasy samoobsługowe – rozwiązania na miarę XXI wieku
4 października 2023E-paragon czyli jak jest naprawdę?
Ostatni raport Komisji Europejskiej na temat progresu cyfrowego, EU DESI 2022, podkreśl ogromne znaczenie edukacji w tym kontekście. Postępująca digitalizacja wpływa bowiem na oszczędność czasu, bezpieczeństwo danych oraz poprawę kondycji środowiska naturalnego. Pomimo tak licznych benefitów, wciąż niewielu sprzedawców wie, że e-paragon stanowi pełnoprawny dowód dokonania transakcji, a jego zastosowanie bazuje na szeregu polskich ustaw i rozporządzeń. Czas to zmienić! Co oznacza to wirtualne pokwitowanie i jak wpływa na konkurencyjność handlu?

Wstęp do e-paragonów
Czym zatem jest ten tajemniczy termin? E-paragon to forma elektronicznego paragonu fiskalnego, który skutecznie zastępuję znane i stosowane dotąd papierowe odpowiedniki.
Co szczególnie ważne, cyfrowa forma dokumentu zakupowego nie odbiera właściwości dowodowych - wręcz przeciwnie! Przekazuje szereg dodatkowych funkcjonalności, które optymalizują i usprawniają cały proces zakupu. Jakie to korzyści?
Pierwszym atutem jest oszczędność miejsca, ale również czasu. Konsument nie musi bowiem gromadzić kolejnych kwitków, które są niepraktyczne i ulegają szybkiemu zgubieniu, a nawet zniszczeniu. Jest to także kwestia medyczna, ponieważ substancje chemiczne pokrywające niektóre paragony są niebezpieczne dla zdrowia!
Tutaj należy nawiązać do aspektu wspomnianego czasu. Zdarza się bowiem, że nabyty produkt nie spełnia naszych oczekiwań. Wówczas sam zwrot lub wszczęcie procedury reklamacyjnej wymaga odpowiedniego dowodu zrealizowanej transakcji. Najczęstszym powodem rezygnacji z tego typu działań jest właśnie brak adekwatnego dokumentu. E-paragon efektywnie eliminuje ten problem!
Wymienione parametry aktywują niezwykle potężne narzędzie każdego sprzedawcy - intuicyjność. To prostota i wygoda zakupów warunkują chęć powrotu do danej lokalizacji i powtórzenie zakupów. E-paragony przechowywane są w formie elektronicznej, dzięki czemu znajdują się w zasięgu telefonu lub innego urządzenia. Ale jak to działa?
Aby wyjaśnić cały proces, warto posłużyć się aplikacją zaprojektowaną przez Ministerstwo Finansów. To bowiem ta instytucja od wielu miesięcy przygotowywała się do uruchomienia specjalnej platformy jednoczącej klientów i umożliwiającej zarządzenie elektronicznymi paragonów.
Pierwszy krok to pobranie wspomnianej aplikacji. Rejestracja upoważnia do otrzymania specjalnego identyfikatora, który należy przedstawiać podczas dokonywania zakupu. Wówczas inteligentna kasa online ściąga dane przywiązane do znaku identyfikującego i przekazuje je do uniwersalnego serwisu rządowego, skąd mogą być one dalej obsługiwane. Co ważne, konsument dysponuje terminem 30 dni na ściągnięcie potwierdzenia w postaci e-paragonu.
Masz pytania ? Zapytaj naszego eksperta!
E-paragon - przyszłość czy zagrożenie?
Odpowiadając na tak zadane pytanie, należy wziąć pod uwagę obowiązujące przepisy. Nowelizacja ustawy o VAT wskazuje, że wszyscy przedsiębiorcy zobligowani do prowadzenia właściwej ewidencji sprzedaży z użyciem odpowiedniego wyposażenia w postaci kas rejestrujących muszą wystawić, a następnie wydać należyty dokument. Wyrażenie aprobaty ze strony nabywcy pozwala jednocześnie na przesłanie wirtualnej formy zaświadczenia, również za pomocą systemów informatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Ten zapis podkreśla dwa kluczowe aspekty korzystania z e-paragonów. Samo użytkowanie platform cyfrowych przez sprzedawców nie jest obligatoryjne. W konsekwencji rządowa aplikacja e-Paragony zależy obecnie od funkcjonalności urządzenia rejestrującego.
Z pewnością wielu konsumentów zastanawia się, czy taka forma przeprowadzonych transakcji jest bezpieczna? Rosnący poziom inwigilacji społeczeństwa wpływa na dojrzewającą świadomość w tym kontekście. E-paragon może być zatem narzędziem monitorującym preferencje zakupowe Polaków.
To właśnie państwowy charakter stosowanej aplikacji ma być gwarantem anonimowości, a jednocześnie solidnego bezpieczeństwa cyfrowego. Dodatkowo, samo uzyskanie wspomnianego już identyfikatora nie jest powiązane z przekazywaniem wrażliwych danych. To oznacza, że e-paragony nie będą mogły być wykorzystywane do prowadzenia infiltracji poszczególnych grup konsumenckich, ale także przedstawicieli samych firm.
Analiza autorstwa Hiper-Com Poland oraz Grupy Mobilnej Qpony-Blix z 2019 roku pokazuje, że jedynie 47% konsumentów sieci handlowych odbiera dowód zakupu. Zasadne jest zatem pytanie, czy e-paragon jest w stanie zmienić tak wyraźne postawy konsumenckie.
Kolejnym ograniczeniem może być uzależnienie od samej technologii - awarie i problemy techniczne wciąż stanowią ogromny problem, nawet dla prężnie funkcjonujących przedsiębiorstw. I chociaż początki funkcjonowania z pewnością będą trudne, wcześniejsze rozważania prezentują szereg realnych udogodnień dla klientów.
Jakie benefity widoczne są po stronie sprzedawców? To przede wszystkim optymalizacja ekonomiczna prowadzonego biznesu i zdecydowane obniżenie wydatków związanych z eksploatacją surowca. Łączna ilość drukowanych form paragonów liczona jest przecież w miliardach sztuk każdego roku! Jednak prawdziwym benefitem jest aspekt wizerunkowy.
W raporcie Business of Sustainability Index czytamy, że blisko 80% konsumentów wykazuje chęć zakupu wprost od firm świadomych ekologicznie - głównym problemem jest jednak poprawna identyfikacja zielonych praktyk. E-paragon może być zatem doskonałym sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji.
E-paragony - podsumowanie
Przytoczone informacje udowadniają, że temat e-paragonów w kontekście polskich tendencji do cyfryzacji oraz zachowań konsumenckich jest sporym wyzwaniem. Do podstawowych utrudnień zalicza się bowiem ogromne przywiązanie do tradycyjnych paragonów, nieufność oraz strach przed inwigilacją. Korzyści?
Te dotyczą obu stron zawieranej transkacji - klientów i sprzedawców. Pierwsza kategoria otrzymuje zupełnie nową jakość realizacji zakupów. Łatwe i szybkie zarządzanie e-paragonami wpływa na optymalizację czasu, miejsca i nerwów.
Sprzedawcy natomiast otrzymują do dyspozycji niezwykle wydajne narzędzie do niwelowania kosztów prowadzenia biznesu, skalowalności poszczególnych procesów oraz budowania portretu odpowiedzialnego przedsiębiorcy. W konsekwencji, systematyczna i konsekwencja edukacja na temat wirtualnego potencjału e-paragonów może przyczynić się do pozyskiwania atrakcyjnych profitów dla wszystkich użytkowników oraz samej planety!