
Co oznacza zapełnienie pamięci urządzenia fiskalnego?
3 października 2020
Zakup kasy fiskalnej na raty – czy mogę ubiegać się o ulgę?
25 października 2020Serwisowanie kas fiskalnych – 5 najczęstszych problemów
Kasy fiskalne, jak każde inne urządzenia, podlegają awariom – zarówno mechanicznym, jak i systemowym. Z jakimi usterkami polscy przedsiębiorcy zgłaszają się do serwisów najczęściej? Jak wygląda procedura postępowania w razie uszkodzenia kasy fiskalnej?

Serwis kas fiskalnych – najczęstsze problemy
Nawet najlepsze kasy fiskalne czasem wymagają napraw. Jeśli usterka nie wynika z nieprawidłowych działań pracownika, najczęściej oznacza to awarię systemu lub elementów mechanicznych sprzętu. Niezależnie od charakteru usterki urządzenie powinien obejrzeć profesjonalny serwisant serwisu prowadzącego nasze urządzenie. Ustali on, co konkretnie się zepsuło i dlaczego awaria wystąpiła, a następnie upora się z problemem. Jeśli usterki nie da się wyeliminować, wówczas zarekomenduje inne urządzenie, które będzie dopasowane do wielkości i specyfiki danej działalności gospodarczej.
Przeprowadzenie przeglądu technicznego i naprawa urządzenia wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczania. Zadanie to warto więc powierzyć uznanemu na rynku serwisowi kas fiskalnych, który ma za sobą wiele udanych realizacji. Zadowoleni klienci stanowią gwarancję, że podmiot dysponuje odpowiednim zapleczem technicznym i know-how. Próby naprawy sprzętu na własną rękę nie są wskazane. Zazwyczaj bowiem pogłębiają problem. Z jakimi usterkami właściciele kas fiskalnych zgłaszają się do serwisów najczęściej?
1. Dysfunkcja pojedynczych elementów składowych. Awaria pokrywy kasy fiskalnej, mechanizmu drukującego czy też wyświetlacza to często spotykany problem. Najczęściej wynika ona z naturalnego zużycia części lub uszkodzenia mechanicznego. Źle działający moduł można zazwyczaj wymienić na nowy bez konieczności wymiany całego urządzenia.
2. Utrata danych, brak możliwości tworzenia kopii zapasowych oraz problemy z obsługą karty SD lub pendrive’a. Skutkiem tego jest niemożność zapisania na zewnętrznych nośnikach jakichkolwiek danych. W przypadku kas z elektroniczną kopią zapisu wyklucza to całkowicie możliwość efektywnej pracy urządzenia. Czasem błąd tkwi w nośnikach zewnętrznych, czasem winna bywa kasa fiskalna.
3. Uszkodzenie modułu fiskalnego. To poważna awaria. Wymaga ona nie tylko skrupulatnej diagnozy sprzętu, ale również przeprowadzenia skomplikowanych czynności naprawczych. W niektórych przypadkach usterka jest na tyle rozległa, że serwis rekomenduje zakup nowego urządzenia. Wymiana poszczególnych podzespołów nie byłaby bowiem opłacalna.
4. Problemy z komunikacją z urządzeniami zewnętrznymi. Niektóre stanowiska sprzedaży są bardzo rozbudowane i oprócz kasy fiskalnej obejmują także komputer, terminal płatniczy, wagę, szufladę oraz czytnik kodów kreskowych. Żeby obsługa klienta przebiegała sprawnie, komunikacja między tymi urządzeniami musi być płynna. Jeśli tak nie jest, problemowi należy się dokładnie przyjrzeć. Bywa, że wina leży w oprogramowaniu poszczególnych urządzeń.
5. Zużycie akumulatora głównego. Każdy akumulator po pewnym czasie traci swoje właściwości. Tempo jego zużycia zależy od wielu czynników, w tym m.in. od częstotliwości używania kasy fiskalnej czy też warunków, w jakich jest przechowywana. Zazwyczaj akumulator należy wymienić po 3-4 latach użytkowania sprzętu.
Większość napraw kas fiskalnych wiąże się z koniecznością zerwania plomby serwisowej. Co ważne, podatnik nie może tego zrobić na własną rękę. Usunięcie usterki zawsze należy zlecić autoryzowanemu serwisowi.
Jeśli serwisant zauważy, że plomba została uszkodzona lub zerwana, ma obowiązek odnotowania tego w książce serwisowej i złożenia zawiadomienia do Urzędu Skarbowego. Jeżeli fiskus uzna to za celowe działanie i próbę ingerencji przedsiębiorcy w pamięć kasy fiskalnej, podatnik będzie musiał nie tylko zwrócić przyznaną wcześniej ulgę (o ile z niej korzystał), ale również zapłacić wysoką karę skarbową.
Masz pytania ? Zapytaj naszego eksperta!

Awaria kasy fiskalnej – co robić?
W przypadku awarii kasy fiskalnej przedsiębiorca, który jest zobowiązany prawnie do ewidencjonowania sprzedaży i kwot podatku przy pomocy urządzeń fiskalnych, powinien natychmiast zaprzestać sprzedaży. Chyba że dysponuje zastępczą kasą fiskalną. Wówczas może kontynuować handel.
Kasy fiskalne to urządzenia, które mogą się pochwalić niewielką awaryjnością. Nie oznacza to jednak, że można zrezygnować z kontroli ich stanu technicznego. Wręcz przeciwnie. Przeglądy okresowe sprzętu są obligatoryjne i może je przeprowadzić tylko serwis prowadzący. Za brak przeglądu w terminie (raz na 24 miesiące) podatnik zostanie ukarany mandatem w wysokości 300 złotych.