
GoPOS – nowoczesny system POS, który odmieni Twój biznes
28 września 2024
Kasa fiskalna dla branży beauty – poradnik dla właścicieli
1 grudnia 2024Terminale płatnicze - co musisz wiedzieć żeby przygotować się na szczyt sprzedaży
Wdrożenie obsługi terminali płatniczych w firmie stanowi bardzo poważny krok naprzód w stronę uelastycznienia biznesu, ale także ukłon w stronę klientów, którzy coraz częściej dysponują jedynie kartą płatniczą. Szczyt sezonu już niebawem, dlatego warto już teraz ugruntować sobie wiedzę z zakresu terminali płatniczych i przekonać się, że to dobre rozwiązanie dla każdego przedsiębiorcy, bez względu na skalę i specyfikę prowadzonej działalności.

Terminale płatnicze - czym są?
Zacznijmy od samych podstaw, czyli wyjaśnienia, czym dokładnie jest terminal płatniczy. To nowoczesne urządzenie, które przystosowane jest do obsługi płatności bezgotówkowych. Klienci coraz rzadziej noszą przy sobie gotówkę, co generuje wiele niepotrzebnych nieporozumień i prowadzi do stresujących sytuacji już na etapie finalizacji transakcji. Terminal płatniczy zapewnia możliwość obsługi wielu płatności bezgotówkowych - zarówno tych realizowanych tradycyjną kartą bankomatową, jak i smartfonem, a nawet BLIKiem.
W zależności od konkretnego urządzenia terminale płatnicze cechują się różnymi, przydatnymi modułami, wśród których na szczególną uwagę zasługuje opcja integracji terminala płatniczego z systemem księgowym, systemem zarządzania zasobami firmy i wieloma innymi.
Co istotne, równie często terminale płatnicze oferują innowacyjne usługi wypłaty gotówki w kasie lub umożliwiają przyjmowanie płatności w obcych walutach, co szczególnie przydatne będzie w miejscach często odwiedzanych przez obcokrajowców. Terminale płatnicze to dzisiaj podstawowe wyposażenie każdego przedsiębiorcy - zarówno tego działającego stacjonarnie, jak i osoby, która w celu prowadzenia działalności cały czas się przemieszcza.
Masz pytania ? Zapytaj naszego eksperta!
Jakie są typy terminali płatniczych?
Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego terminala płatniczego, warto poznać ich rodzaje, a także przewagi każdego wariantu. Ta wiedza z pewnością ułatwi nam podjęcie świadomej decyzji, która przyczyni się do zwiększonej satysfakcji z użytkowania urządzenia. Zasadniczo terminale płatnicze dzielimy na:
- terminale stacjonarne,
- terminale mobilne.
Terminale stacjonarne stanowią optymalne rozwiązanie we wszystkich lokalach, sklepach i punktach usługowych, w których obsługa fiskalna klienta odbywa się na miejscu. Stacjonarny terminal jest stale podłączony do prądu, co zapewnia ciągłość w realizowaniu zadań nawet 24 godziny na dobę. Takie urządzenia, w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa mogą zostać zintegrowane z innymi systemami funkcjonującymi w firmie, dzięki czemu terminal płatniczy będzie elementem większego ekosystemu informatycznego hotelu, restauracji, sklepu lub jakiegokolwiek innego punktu usługowego.
Na drugim biegunie znajdują się coraz popularniejsze terminale mobilne. Te od kilku dobrych lat wzmacniają swoją pozycję na rynku urządzeń fiskalnych, a zawdzięczają to swojej najważniejszych funkcji - możliwości przenoszenia w dowolne miejsce. Mobilne terminale płatnicze doskonale sprawdzą się w przypadku każdego przedsiębiorcy, który przemieszcza się w celu świadczenia swoich usług. Tyczy się to zarówno kurierów, taksówkarzy, właścicieli food trucków, ale także kawiarni. Wysokiej jakości mobilne terminale płatnicze dysponują bardzo pojemną baterią, jednak wciąż warto zawsze mieć w pogotowiu ładowarkę, która zapewni szybkie ładowanie w sytuacji nadmiernego ruchu klientów.
Funkcje terminali płatniczych
Najważniejsza funkcja terminali płatniczych? Oczywiście przyjmowanie płatności bezgotówkowych. Każdy przedsiębiorca, który jest zobligowany do używania urządzenia fiskalnego w swoim przedsiębiorstwie, od 1 stycznia 2022 roku ma obowiązek udostępnić klientom możliwość płatności bezgotówkowej. Terminale płatnicze spełniają ten obowiązek, oferując znacznie więcej ponad to.
Oprócz tradycyjnej funkcji przyjmowania płatności, nowoczesne terminale płatnicze oferują szeroki wachlarz usług dodatkowych, które mogą wspierać rozwój biznesu i ułatwiać codzienne zarządzanie sprzedażą. Dzięki usługom takim jak DCC (Dynamic Currency Conversion), cashback, możliwość realizacji transakcji MO/TO oraz preautoryzacja, terminale stają się wszechstronnym narzędziem. Użytkownicy mogą również korzystać z integracji terminali z systemami kasowymi i systemami POS, co eliminuje ryzyko błędów związanych z ręcznym wprowadzaniem kwot oraz znacząco przyspiesza proces obsługi, co przekłada się na większą satysfakcję klientów i sprawność pracy personelu.
Terminale oferują także szereg rozwiązań wspierających biznes, takich jak "Moja Pożyczka" (finansowanie dla przedsiębiorców , gdzie spłata odbywa się automatycznie z bieżących obrotów realizowanych przez terminal płatniczy), funkcji „napiwki” dla gastronomii, logowanie kasjerów oraz możliwość przyjmowania i nadawania paczek.
W zakresie usług dodatkowych terminale umożliwiają m.in. zakup starterów telefonicznych, opłacanie rachunków za media, doładowania energetyczne oraz Paysafecard. Dodatkowo, przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim klientom spersonalizowaną aplikację lojalnościową oraz karty podarunkowe.
Przykłady w danych branżach
Nowoczesne terminale płatnicze to urządzenia, które dopasowane są do specyficznych potrzeb praktycznie każdej branży. Doskonałym przykładem może być tutaj gastronomia, w której bez mobilnego terminala płatniczego trudno mówić o efektywnej obsłudze klienta - jednym z najistotniejszych elementów funkcjonowania każdej szanującej się restauracji.
Oprócz standardowych funkcji, opisanych wcześniej, branża gastronomiczna może liczyć także na dedykowane moduły, które ułatwią zarządzanie zespołem i dopasuje formę płatności do specyficznych wymagań branży. O czym mowa? O przykładowym module napiwków, który umożliwia dodanie do rachunku uznaniowej kwoty wybranej przez klienta w ramach podziękowania za miłą obsługę. Terminale płatnicze przewidują także możliwość logowania się poszczególnych kelnerów i ewidencjonowania ich rachunków, co pozwala na wykonywanie szczegółowych analiz efektywności pracy. Wszystko to w integracji z funkcjonującymi w restauracji systemami informatycznymi i połączone za pomocą sieci Wi-Fi.
Takie przykłady użycia terminali płatniczych możemy mnożyć. Każdy lokal usługowy, który chce zyskać odpowiednią przewagę nad konkurencją, musi myśleć innowacyjnie. Dlatego też terminale płatnicze umożliwiają wprowadzanie dedykowanych programów lojalnościowych, kart rabatowych - wszystko w bezpiecznych, szyfrowanym ekosystemie chroniącym dane przedsiębiorcy i klienta.
Możliwości dostosowania usług dodatkowych terminali płatniczych
Jeszcze kilka lat temu przedsiębiorcy przekonani byli, że inwestycja w terminal płatniczy dawała im jedynie możliwość przyjmowania płatności bezgotówkowych. I choć do dzisiaj ta funkcja terminali pozostaje funkcją nadrzędną, urządzenia te potrafią znacznie więcej. Potencjał dostosowywania dodatkowych usług terminali jest ogromny i wciąż się rozwija. Spośród najważniejszych wymienić warto między innymi:
- Funkcja moja paczka - możliwość nadawania i obierania paczek od wielu firm kurierskich przy pomocy terminala płatniczego.
- Funkcja moja pożyczka - możliwość zewnętrznego finansowania udzielanego przez partnera fintech na transparentnych zasadach. Bezobsługowa spłata rat rozliczana automatycznie z dziennych obrotów rejestrowanych przez terminal płatniczy.
- Funkcja moje rachunki - funkcja ułatwiająca opłacanie rachunków za gaz, prąd, telefon i inne usługi stałe.
- Obsługa PaySafeCard - dodatkowa usługa dedykowana dla sklepów spożywczych, saloników prasowych i supermarketów, która umożliwia obsługę transakcji z użyciem aplikacji Paysafecard.
- Funkcja moje doładowania energetyczne - możliwość korzystania z prądu na doładowania przedpłacone we współpracy z wiodącymi zakładami energetycznymi w Polsce.
i wiele innych. Możliwości wdrożenia usług dodatkowych są bardzo szerokie i dopasowane do specyficznych potrzeb wszystkich przedsiębiorstw korzystających na co dzień z terminali płatniczych.
Terminal jako niezbędny element systemu fiskalnego
Terminale na dobre już zagościły w zdecydowanej większości przedsiębiorstw realizujących swoje działania w modelu B2B i B2C. Odpowiadają za to nie tylko same przepisy prawa, ale także trendy w sposobie płacenia. Nie ma co ukrywać, dzisiaj każdy z nas nosi ze sobą kartę płatniczą, a coraz częściej zdarza się, że za zakupy płacimy telefonem lub zegarkiem z funkcją płatności bezgotówkowych. To sprawia, że przedsiębiorcy starają się zwiększyć swoją konkurencyjność, oferując możliwość realizowania płatności właśnie w taki sposób.